07.12.2017

Scandic Trans tog ett stort steg i digitaliseringen: ett system för kunderna och en app för förarna

Under det gångna året har det gjorts mycket utvecklingsarbete på Scandic Trans. Kundkretsen är den samma, men i takt med att uppgifterna har blivit mera krävande har företagets produktutbud utvidgats.
Scandic Trans verkställande direktör Mikael Löfqvist berättar att Scandic Trans reaktions- och serviceförmåga har förbättrats.
– Vi utvecklar verksamheten tillsammans med våra kunder. Särskilt inom digitaliseringen har vi gjort stora framsteg.


Nätbeställningssystem för kunderna


Scandic Trans har tagit i bruk ett Web-servicesystem. Via det kan kunderna till exempel beställa en tjänst och följa med hur transporten framskrider. Systemet underlättar för kunderna, eftersom det sparar färdiga beställningsmallar. Då följande leverans närmar sig, kan kunden använda den gamla mallen och endast ändra mängder och datum. Kunden får också CMR-fraktsedlar via systemet.
– Programmet är enkelt och smidigt att använda och kunden ser bara den information som behövs.


Transportörernas kvitteringar direkt till kunderna


Löfqvist berättar att långtradarnas datorer har ersatts med smarttelefoner. I telefonen finns en app med vilken förarna kvitterar händelserna. Kunderna ser kvitteringarna i realtid. Via appen är det möjligt att även behandla reklamationer digitalt.
Scandic Trans har också integrerat kundernas transportadministrationssystem Transwide, Unifaun och Kaukokiito, så att de fungerar tillsammans. På så vis löper behandlingen av beställningarna snabbare och arbetet effektiveras.


Helhetstjänsterna ökar i Norden


Scandic Trans har under året utvidgat sin verksamhet i Sverige, och även i Norge har verksamheten ökat.
– I fortsättningen erbjuder vi helhetstjänster runtom i Norden. I framtiden sköter vi alla transporttjänster från början till slut, såväl i länderna internt som i de nordiska länderna och Europa.

Scandic Trans vision är att vara Nordens pålitligaste transportpartner. Kundkommentarer tas på allvar och verksamheten förbättras utgående från dem. Digitaliseringen fortsätter år 2018, med målet att digitalisera fraktsedlarna. Också kundkretsen utvidgas, främst i Sverige.
– Scandic Trans tänker i framtiden växa genom att öka antalet fordon och volymerna. Även transportföretagarna satsar på ny och representativ fordonspark.

 

henkilostokuva

Gå till "Aktuellt"